ابتلا به سرماخوردگی نقش محافظتی برای افراد در برابر ابتلا به



اهمیت آنتی بادی‌های خنثی کننده علیه گونه‌های کرونا


تهران- ایرنا- مطالعات جدید نشان می دهد چند نوع «سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس ۲» (SARS-CoV-۲)…


  • هدفگیری سرماخوردگی در نسل جدید واکسن‌های کووید ۱۹
    P>به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان گفتند، این مطالعه همچنین ممکن است طرحی بر ابداع نسل دوم واکسن کرونا در جهان ارائه دهد که می تواند از ابتلا به سویه های فعلی و آتی کووید-۱۹ پیشگیری کند.


    دکتر «ریا کوندو»، نویسنده اول این مطالعه، از موسسه ملی قلب و ریه کالج امپریال لندن، گفت: قرار گرفتن در معرض ویروس SARS-CoV-۲ همیشه منجر به عفونت نمی شود؛ بنابراین مشتاق بودیم که علت این موضوع را دریابیم.


    وی افزود: در این مطالعه متوجه شدیم که سطوح بالای سلول‌های T که توسط بدن در هنگام آلوده شدن به سایر ویروس‌های کرونای انسانی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌شوند، می‌توانند در برابر ابتلا به عفونت کووید-۱۹ محافظت ایجاد کنند.


    این مطالعه که در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد؛ شامل ۵۲ نفر در انگلیس می‌شد که با فردی که عفونت SARS-CoV-۲ داشت یا در معرض این ویروس قرار گرفته بود، زندگی می کردند. این شرکت کنندگان پس از مواجهه آزمایش های پی.سی.آر را انجام داده و چهار تا هفت روز بعد نیز دوباره این آزمایش ها را انجام دادند.


    نمونه‌های خون آنها بین یک تا ۶ روز پس از قرار گرفتن در معرض فرد آلوده گرفته شد تا محققان بتوانند سطوح سلول‌های T ناشی از عفونت‌های سرماخوردگی قبلی را که همچنین پروتئین‌های SARS-CoV-۲ را نیز به طور متقاطع شناسایی می‌کردند، تجزیه و تحلیل کنند.


    محققان متوجه شدند که سطوح سلول های واکنشگرا متقاطع T در ۲۶ فردی که آلوده شده بودند به طور قابل توجهی بالاتر از ۲۶ فرد دیگری بود که آلوده نشده بودند. سلول‌های T برای ایجاد محافظت در برابر عفونت SARS-CoV-۲، به جای اینکه پروتیین اسپایک روی سطح این ویروس را هدف قرار دهند که به ویروس کمک می کند به سلول های انسانی بچسبد، پروتئین‌های داخلی این ویروس را هدف قرار می‌دهند.


    محققان گفتند: مطالعه ما واضح‌ترین شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد سلول‌های T ناشی از ویروس‌های کرونای سرماخوردگی نقش محافظتی در برابر عفونت SARS-CoV-۲ دارند.


    به گفته محققان، واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ پاسخ ایمنی به آن پروتئین‌ها را القا نمی‌کنند؛ بنابراین این موضوع هدفی را برای ابداع یک واکسن جدید ارائه می‌دهد که می‌تواند محافظت طولانی‌مدتی ارائه دهد. واکنش های سلول‌های T نسبت به واکنش های آنتی‌بادی که طی چند ماه پس از واکسیناسیون کاهش می‌یابد، به مراتب مدت طولانی تری باقی می مانند.


    مشروح این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.


  • دیدگاهی بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *