جلالی شناخت مردم ایران و روسیه از هم کم است کولایی روابط ایران

تهران – ایرنا – سفیر ایران در روسیه، شناخت مردم دو کشور از شرایط جاری و ظرفیت‌های دو طرف را ناکافی دانست و خواستار توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی، همپای ارتباطات سیاسی میان تهران و مسکو شد. 


به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، کاظم جلالی در مراسم افتتاح دومین همایش بین‌المللی روابط ایران و روسیه در پرتو تحولات نوین منطقه‌ای گفت: اگر روابط اقتصادی و فرهنگی میان کشورها توسعه نیابد، روابط سیاسی آن‌ها می‌تواند شکننده باشد. 


وی اظهار  داشت: روسیه در سال گذشته، ۲۹۳ میلیارد دلار واردات داشت که سهم ایران از این واردات، حدود یک میلیارد دلار بود و ارزش کل تجارت میان دو کشور نیز به چهار میلیارد دلار رسید. 


جلالی تاکید کرد: بخشی از صادرات ایران به روسیه از مسیر کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، اما با این حال، ارزش صادرات ایران به روسیه به نسبت کل واردات روسیه، رضایت‌بخش نیست. 


سفیر ایران، تکمیل کوریدور تجاری شمال – جنوب و توسعه کوریدورهای ترکیبی از طریق اتصال بنادر به راه‌آهن را بسیار بااهمیت دانست و گفت: این کوریدورها نه‌تنها برای گسترش روابط تجاری ایران و نیز دریافت حق ترانزیت مهم هستند، بلکه ضریب امنیتی کشور را نیز افزایش می‌دهند و باعث وابستگی اقتصاد کشورهای دیگر می‌شوند. 


جلالی خواستار تلاش بیشتر رسانه‌ها برای معرفی ایران به مردم روسیه شد و گفت: این شناخت، نه‌تنها در بخش تجاری، بلکه برای گسترش روابط گردشگری و ورود گردشگران روس به ایران، ارزشمند خواهد بود. 


وی تاریخ روسیه را به چهار بخش دوران تزاری، اتحاد شوروی، گذار از شوروی به روسیه و دوران ولادیمیر پوتین تقسیم و تاکید کرد که نباید صرفا با نگاه به تاریخ، درباره مناسبات امروز قضاوت شود. 


جلالی مخالفت با یکجانبه‌گرایی در عرصه جهانی را یکی از زمینه‌های همگرایی میان تهران و مسکو دانست و گفت: روس‌ها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ روابط خوبی با غرب داشتند و رشد اقتصادی سالانه ۷ تا ۸ درصد را نیز تجربه کردند. این روابط خوب، در سال‌های ریاست‌جمهوری مدودیف، یعنی تا سال ۲۰۱۲ نیز ادامه یافت. اما پس از آن، تلقی مسکو این بود که غرب در حال پیشروی به مرزهای روسیه یا تلاش برای تجزیه این کشور است. بنابراین، مرزبندی‌های سیاسی، پررنگ‌تر شد. 


سفیر ایران در روسیه، مبارزه مشترک با تروریسم در سوریه را یکی از تجربیات خوب در همکاری منطقه‌ای میان تهران و مسکو دانست و گفت همکاری‌های منطقه‌ای باید در بخش‌های دیگر، از جمله قفقاز، آسیای مرکزی و افغانستان نیز گسترش یابد. 


کولایی: روابط ایران با روسیه و غرب، مبتنی بر موازنه‌گرایی باشد


برپایه این گزارش الهه کولایی، رئیس همایش نیز در سخنان خود در مراسم افتتاحیه، بر اهمیت موازنه‌گرایی در روابط با غرب و روسیه تاکید کرد. 


وی همچنین برقراری امنیت و آرامش در اوکراین از طریق مذاکره و دیپلماسی را خواستار شد. 


کولایی ضمن معرفی محورهای همایش «روابط ایران و روسیه در پرتو تحولات نوین منطقه‌ای»، گفت: در این همایش ۷۲ مقاله دریافت شد که از این تعداد، ۲۱ مقاله برای انتشار انتخاب شده است. 


وی توجه بیشتر به مطالعات دانشگاهی و پژوهشی در حوزه روابط ایران و روسیه را ضروری دانست. 


همایش روابط ایران و روسیه، با همکاری مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی دانشگاه تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، بنیاد مطالعات قفقاز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، و انجمن ایرانی مطالعات منطقه‌ای  درحال حاضر با حضور اندیشمندان و استادانی از کشورهای مختلف، به صورت برخط (آنلاین) در حال برگزاری است.


دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *