سایه مذاکرات هسته ای وین بر بازار جهانی نفت

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز گزارش داد که بهای جهانی نفت روز سه‌شنبه همزمان با جدیدترین پیشرفت ها در مذاکرات رفع تحریم ها و احیای توافق هسته‌ای ایران که در وین برگزار شد، کاهش پیدا کرد.


به گزارش ایرنا، این خبرگزاری نوشت که امروز قیمت نفت برنت با کاهش ۱۴ سنت (معادل ۰.۱ درصد) به قیمت ۹۶.۵۱ دلار در هر بشکه رسید و همچنین قیمت نفت وست تگزاس به قیمت ۹۰.۶۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت که یک افت ۰.۲ درصدی (۱۶ سنتی) است.


تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزلند (ANZ) اشاره کرده اند که توافق هسته‌ای (احتمالی) ایران و آمریکا بر بازار نفت سایه افکنده است. 


به نوشته این خبرگزاری، اتحادیه اروپا روز دوشنبه یک متن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در انتظار تایید طرفین مذاکره است، ارائه کرد. یکی از مقام های ارشد اتحادیه اروپا گفت که آخرین گزینه در مورد این پیشنهاد “فقط چند هفته” پیش بینی می شود.


«ویوک دار» تحلیلگر موسسه مالی مشترک المنافع، در این خصوص به رویترز گفت ازآنجاییکه جزئیات درباره بازه زمانی از سرگیری صادرات نفت ایران حتی در زمانیکه توافق احیا می‌شود، نامعلوم باقی می‌ماند قطعا زمینه برای ایران وجود دارد که صادرات نفت را با سرعت به نسبت زیادی گسترش دهد.


وی اشاره کرد که ایران ممکن است در عرض ۶ ماه صادرات نفت خود را تا ۱ الی ۱.۵ میلیون بشکه در روز یا ۱.۵ درصد تولید جهانی افزایش دهد و احیای توافق هسته‌ای احتمالا به شدت قیمت‌های نفت را کاهش خواهد داد.


انریکه مورا هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین درباره ادامه روند گفت‌ وگوها روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: چون ما به متن دست‌یافته‌ایم مذاکرات به پایان رسیده است. ما اینجا بودیم که متن (نهایی) را تولید کنیم و اکنون پایتخت‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.


مورا در حالی این اظهارات را مطرح کرد که در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای درخصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های ایران برگزار شد. در جریان این گفت وگوها هیات جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشت و گفته می شود در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل گردید.


مورا روز گذشته با توجه به مباحث صورت گرفته طی چهار روز گذشته، چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ایران به محض دریافت ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به او منتقل کرد.


البته ایده‌های مطرح شده نیازمند بررسی جامع هستند و ایران نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهد کرد، اما اعلام پایان مذاکرات به‌نظر ایده پخته‌ای نبود که در این مقطع مطرح شود.


وب گردی