استعفای رئیس تیم مذاکره کننده تل آویو در پرونده ترسیم مرز آبی

تهران-ایرنا- به دنبال اختلافات شدید میان سران رژیم صهیونیستی و اتهام‌زنی‌های متقابل میان آنها و متهم کردن یکدیگر به شکست در مقابل حزب الله لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی با لبنان، این بار منابع خبری صهیونیستی از استعفای رئیس تیم مذاکره کننده تل آویو در این پرونده خبر دادند.


به گزارش ایرنا به نقل از سایت النشره، وزارت انرژی رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) اعلام کرد: “عودی ادیری” که طی دو سال گذشته ریاست تیم مذاکره کننده اسرائیل در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با لبنان را عهده دار بوده است، از سمتش استعفا کرد.


طبق ادعای وزارت انرژی رژیم صهیونیستی، ادیری به منظور مشغول شدن در سمتی دیگر از ریاست هیئت مذاکره کننده رژیم اشغالگر استعفا کرده است.


این درحالی است که روزنامه صهیونیستی “معاریو” با اشاره به دلیل استعفای ادیری نوشت که نزدیکان وی می‌گویند او به دلیل مخالفتش با توافق احتمالی در پرونده ترسیم مرزها از سمتش استعفا کرده است.


در حالی که مقامات صهیونیست این روزها با کابوس حزب الله روزگار خود را سپری می‌کنند و رسانه‌ها و برخی مقامات فعلی و سابق این رژیم به موفقیت لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی اذعان کرده‌اند، منابع صهیونیستی از تشدید تنش و جنگ کلامی میان سران این رژیم خبر می‌دهند.


به دنبال تحولات دو روز اخیر در زمینه پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی و سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در این باره رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز نوشتند: نصرالله در نبرد آگاهی و هوش در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی پیروز شد.


سید حسن نصرالله شنبه شب در سخنانی تأکید کرد: ما در برابر یک هفته سرنوشت ساز در مورد ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی قرار داریم و اگر در پرونده ترسیم مرزها به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم، به دلیل وحدت، همکاری و همبستگی ملی مردم لبنان خواهد بود.


نصرالله افزود: اگر این پرونده به نتایج مثبتی ختم شود، افق های درخشانی برای ملت لبنان باز خواهد شد.


پیش از این شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کادر مذاکره کننده رژیم اشغالگر در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان این رژیم و لبنان طی روزهای آتی توافق پیشنهادی را امضا خواهد کرد.


بیش از یک دهه قبل اعلام شده بود که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی هستند. در پی این گزارش‌ها اعلام شد که از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است.


پس از آن بود که تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفت و ایالات متحده به بهانه میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف وارد عمل شد تا بتواند موانع بر سر اکتشاف و استفاده از انرژی در شرق دریای مدیترانه را رفع کند.


از ابتدای جولای، به دنبال ورود یک کشتی استخراج و ذخیره‌سازی اجاره شده توسط کابینه رژیم اسرائیل به نزدیکی میدان گازی کاریش، میانجیگری آمریکا در پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی شدت یافت.


در این میان حزب الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به شکل‌های مختلف هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان‌های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدامی از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند.


وب گردی