تلاش دولت سیزدهم برای احیای محوریت ایران در ترانزیت اروپا آسیای

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت سیزدهم در تلاش است تا جایگاه ترانزینت ایران در محوریت اتصال کشورهای آسیایی با اروپا را احیا کند.


اصغر سلیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد سخنان رییس جمهور در اجلاس بریکس و نقش ترانزیتی ایران در بازارهای بزرگ جهانی گفت: آیت الله رییسی و دولت مردمی با سفرهای استانی مشکلات مردم را از نزدیک رصد می کنند و با حضور در رسانه ملی موضوعات مهم کشور را با مردم در میان می گذارند این روند می تواند به امید بخشی در جامعه کمک کند و  نشان دهد که اولویت  دولت مردمی حل مشکلات کشور است.


ایران در بین ۱۵ کشور واقع شده است و حلقه اتصال آسیا و اروپا از  طریق روسیه و  ترکیه  و حلقه اتصال کشورهای آسیای میانه با کشورهای حاشیه خلیج فارس است این موقعیت استراتژیک ایران فرصت بی نظیری برای محوریت کشورمان در ترانزیت جهانی خلق کرده است که باید به این موضوع توجه شود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بازارهای پرجمعیت شرق ایران از جمله هند و پاکستان،تصریح کرد: ارتباط با کشورهای مذکور از طریق دریای عمان فرصت خوبی برای تعاملات اقتصادی و تجاری است که دولت باید تقویت مبادلات اقتصادی در حوزه شرق را در اولویت خود قرار دهد.


 نماینده مردم سمیرم  با بیان اینکه ایران در مرکز ثقل بازار جهانی قرار دارد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی در حوزه پتروشیمی،نفت و گاز در منطقه خاورمیانه و جهان از جایگاه بالای برخوردار است و با دسترسی به آب های آزاد در حوزه صادرات مسیر مناسبی برای تبادلات تجاری با کشورهای جهان دارد.


 سلیمی با اشاره به جایگاه ایران در جاده قدیم ابریشم خاطر نشان کرد: مبادلات اقتصادی در جاده ابریشم نشان می دهد که ایرانیان از گذشته دور تاکنون روابط اقتصادی خوبی با همه ملت‌ها داشتند و احیای جاده جدید ابریشم هم  می‌تواند نقش مهمی در پیوند کشورها و افزایش حجم مبادلات تجاری داشته باشد.


وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: برخی از کشورهای خریدار نفت و میعانات گازی ایران مجبورند به خاطر دور زدن تحریم مسیرهای طولانی را برای مبادلات اقتصادی انتخاب کنند اماکشورهای که دنبال اقتصاد پرسودتر هستند باید بدانند نقش ایران در بازار جهانی و جایگاه ترانزیتی بی نظیر است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ظرفیت‌های ایران درحوزه بنادر و ترانزیت گفت: ایران با داشتن تولیدات محصولات کشاورزی متنوع ، پتروشیمی ،معادن و صنعت توریسم می‌تواند نقش مهمی در بازار جهانی داشته باشد.


نماینده مردم سمیرم ایران را نزدیکترین مسیر برای تبادلات اقتصادی کشورهای آسیای میانه با کشورهای حاشیه خلیج فارس خواند و گفت:کشورهای آسیای میانه می‌توانند از طریق بنادر ایران مبادلات اقتصادی خود با را کشورهای حاشیه خلیج فارس و  جنوب شرق آسیا تقویت کنند دولت سیزدهم تعاملات خوبی با کشورهای آسیای میانه برقرار کرده است و تعدادی از مقامات بلند پایه آسیای میانه به ایران سفر کردند و رییس جمهوری هم سفرهای متعددی به این کشورها  داشت توجه به این حوزه هم می تواند در خنثی کردن تحریم ها تاثیر گذار باشد.


وی بااشاره به افزایش فروش نفت و افزایش حجم صادرات عملکرد دولت سیزدهم را موفقیت آمیز خواند و گفت:با وجود شرایط تحریمی در حوزه نفت و پتروشیمی موفقیت‌هایی داشتیم ،اما با توجه به تحولات اوکراین بازارهای جهانی برای دسترسی به منابع نفتی پایدار در تلاشند  و ایران این منابع را در اختیار دارد و بنا بر صحبت های رییس جمهور می توانیم از این فرصت استفاده کنیم امیدواریم با تمرکز بر شرایط موجود بتوانیم فروش نفت را به سطحی برسانیم تا بتواند مشکلات ناشی از تحریم ها را مرتفع کند.




آی‌پی شما:


مرورگر شما: