خشک ترین و تخت ترین قاره جهان کجاست؟

خشک ترین و تخت ترین قاره جهان کجاست؟

خشک ترین قاره جهان ، کوچکترین قاره جهان
بر روی کره زمین ۷ قاره وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و شرایط آب و هوایی خاص خود را دارند و یکی از این قاره ها به عنوان خشک ترین قاره در جهان شناخته شده است.

خشک ترین قاره جهان کدام است؟

استرالیا خشک ترین ترین قاره دنیا است. چنانچه در ادامه این بخش از گوناگون از همه جا در نمناک خواهید خواند به لحاظ فنی، خشک ترین قاره زمین، قطب جنوب است. با این حال در این قاره هیچ کس ساکن نمی باشد بنابراین استرالیا، خشک ترین قاره مسکونی دنیا بر روی زمین است. استرالیا همچنین کوچک ترین قاره در حدود ۲٫۹۷ میلیون مایل مربع است که حدود ۵ % از کل زمین است و همچنین پایین ترین و صاف ترین یا بهتر بگوییم تخت ترین قاره می باشد.خشک ترین قاره جهان

خشک ترین قاره جهان

خشک ترین قاره جهان

استرالیا خشک ترین و کوچکترین قاره جهان

مقایسه خشکی استرالیا با سایر قاره ها

این قاره با وجود قاره های بزرگ دیگر مثل آفریقا که مناطق بزرگ تری از بیابان ها را دارند، خشک ترین قاره است. برای مثال صحرای بزرگ تری از استرالیا است. قاره آفریقا، با این حال، بخش های بزرگی دارد که بارش قابل توجهی دارند، از جمله جنگل استوایی کونگو که دومین جنگل استوایی بزرگ در جهان است.

استرالیا بیش ترین درصد آب و هوای خشک را در کل زمین دارد.

حدود ۵۰ درصد خشکی در قاره به میزان بارش دارد. این قاره همچنین نرخ تبخیر بالایی را با بیش از ۷۵ % جرم زمین را تجربه می کندکه که بالاتر از ۹۸٫۴ اینچ در سال است.

برخی مناطق در مرکز استرالیا با تبخیر پتانسیل حدود ۱۷۷٫۲ اینچ در سال آشنا هستند که تقریبا ۲۰ برابر بارش سالانه است.

در حدود ۲۰ درصد این کشور بیابان است و بارش یک الگوی متحد المرکز در اطراف هسته کشور با برخی مناطق ساحلی و مناطق استوایی است که بارش باران را با شدت بالایی دارند.

بیابان های استرالیا

۲۰ درصد استرالیا شامل بیابان است

آب و هوای استرالیا

آب و هوای استرالیا تحت تاثیر اندازه زمین و هوای گرم و داغ کمربند کم فشار استوایی است، که به جنوب و شمال با فصل های دیگر حرکت می کند. آب و هوای آن به طور گسترده ای با خشکسالی طی چند ماه متفاوت است، که تصور می شود به دلیل پدیده آل نینو جنوبی ایجاد می شود. تنوع در شرایط آب و هوایی تا حدودی ناشی از میزان جغرافیایی قاره است و بخش قابل توجهی از قاره یا نیمه خشک یا بیابانی است.

تنها بخش های کوچکی از جنوب غربی و گوشه جنوب شرقی این قاره، آب و هوای معتدل دارند و خاک نسبتاً حاصل خیزی هم دارند.

در نزدیکی بخش شمالی کشور آب و هوا استوایی است و برخی از جنگل های بارانی استوایی، بیابان ها و علفزارهای میان این کشور وجود دارند.

آب و هوای این قاره نیز تحت تاثیر جریان های اقیانوسی است که بر خشکی قاره تاثیر می گذارند و به طوفان های شمالی استرالیا کمک می کنند، که توسط سیستم های کم فشار گرمسیری تولید می شود.

خشکسالی استرالیا

خشکسالی در قاره استرالیا

تنوع زیستی در استرالیا

جنگل های استرالیا به طور معمول از انواع همیشه سبز است، مانند اوکالیپتوس که به ویژه در مناطق خشک تشکیل می شود، در حالی که وتلس ها در بیابان ها و مناطق خشک تر معمول است.

برخی از حیوانات معروف استرالیایی پستانداران تخم گذاری هستند که شامل پلاتیپوس و کیسه دارانی مثل کانگورو، ومبات و کوالا می باشند.

برخی از پرندگان معمولش شامل کوکابورا و امو هستند.

استرالیا میزبان بسیاری از مارهای سمی در جهان است.

اعتقاد بر این است که بسیاری از گیاهان و حیوانات بلافاصله پس از اسکان بشر منقرض شدند، که شامل مگافونا است که در استرالیا یافت می شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *