فاطمی امین یارانه آرد مستقیم به مصرف کننده پرداخت می شود

تهران – ایرنا – وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تغییر یارانه آرد گفت: در این روش یارانه مستقیم به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود و این طرح به صورت پایلوت در استان زنجان در حال اجراست.


به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، سید رضا فاطمی امین پس از حضور در نشست کمیسیون اقتصادی گفت: عمده موضوع مطرح شده در جلسه امروز مردمی‌سازی و عادلانه شدن توزیع یارانه‌ها بود ما در چند ماه گذشته با دشواری‌هایی روبه رو شدیم نخست اینکه قیمت گندم سه ماه گذشته هر تن ۲۸۰ دلار بود اما این روزها به ۴۰۰ دلار رسیده است.


فاطمی امین افزود: افزایش قیمت گندم موجب شده که شاهد قاچاق گسترده در حوزه آرد و گندم باشیم دولت برای مدیریت این موضوع از چند ماه قبل بحث استفاده کالابرگ را در حوزه نان در نظر گرفته است البته باید به این نکته دقت کرد که منظور از کالابرگ، کارت نان نبوده و این موضوع به معنای ارائه کارت دیگری به مردم نیست.


وی در تشریح نحوه اجرای کالابرگ‌ها توضیح داد: در این روش از کارت‌های بانکی استفاده می‌شود به این معنا که افراد هنگامی که برای خرید نان به نانوایی مراجعه کنند، اگر قیمت نان هفت هزار تومان باشد اما بهای آن به صورت یارانه‌ای دو هزار تومان باشد، دو هزار تومان از حساب فرد کسر می‌شود و ۵ هزار تومان باقی مانده از حساب یارانه افراد برداشت می‌شود بنابراین قیمت نان برای خریداران هیچ تغییری نمی‌کند.


عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: در روش مذکور به جای پرداخت یارانه به نانوا، کارخانه آرد و وارد کننده گندم، یارانه مستقیم به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. این روش موجب کاهش انحراف در مصارف و قاچاق می‌شود. این طرح به صورت پایلوت در استان زنجان در حال اجرا شدن است و در صورتی که از اجرای آن مطمئن شدیم در سراسر کشور عملیاتی می‌شود.


فاطمی امین تصریح کرد: قیمت نان افزایش نمی یابد و با روش مذکور یارانه‌ها هدفمند و بهینه توزیع می‌شود.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40