گپ وگفت دولتمردان و خبرنگاران درباره برادران لیلا حقوق بازنشسته ها

تهران- ایرنا- تداوم پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی، نقش بازار توافقی عرضه و تقاضا در آرامش بازار، افزایش فروش و صادرات نفت در مقایسه با دوره گذشته، تسریع در اتصال دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی هوشمند از جمله محورهای مهم حرف‌های امروز پاستورنشیان با خبرنگاران بود.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، امروز هم به رسم معمول چهارشنبه‌ها، برخی از اعضای هیأت وزیران پس از پایان نشست دولت به ریاست آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در جمع خبرنگاران حضور یافتند و به پرسش‌های متعدد و متنوع آنها درباره مهم ترین موضوعات روز پاسخ دادند؛ گر چه هفته گذشته سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران باعث شده بود اعضای کابینه به‌جای حضور در حیاط پاستور، بعد از جلسه هیأت دولت که زودتر از روزهای دیگر 7 صبح برگزار شده بود، همراه رئیس جمهور به سعدآباد بروند تا علاوه بر استقبال از «سردار محمد بردی اف» با همراهان او به گفت‌وگو بنشینند و تفاهم‌نامه‌های بین دو کشور را امضا کنند.


آنچه در پی می‌آید، مشروح گفت‌وگوهای دولتمردان با اصحاب رسانه در حاشیه جلسه امروز هیأت وزیران است: 


بازار ارز چگونه به آرامش می‌رسد؟


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافی ها وصرافی های معتبر و صادر کنندگان داشته است به جمع بندی رسیده که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه انداری کند، گفت: این می‌تواند بازار را به آرامش و ثبات بیشتر برساند.


«علی صالح آبادی» در رابطه با ساماندهی شرایط بازار ارز، اظهار داشت که بانک مرکزی از هفته گذشته در تعاملی که با کانون صرافی ها وصرافی های معتبر و صادر کنندگان داشته است به جمع بندی رسیده که بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه انداری کند. 


وی ادامه داد: از هفته گذشته امکان معاملات توافقی ارز در صرافی ها فراهم شد و از دیروز هم دربازار متشکل ارزی این امکان فراهم شد. زمانی که این امکان در بازار متشکل ارزی باشد چون عرضه و تقاضا در سامانه مشخص که در اختیار صرافی ها و بانک ها هم قرار میگیرد، طبعا عمقا این بازار افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی این  است که صادر کنندگان متعددی که علاقه مند هستند ارزی وارد این سامانه کنند و با ما هم مذاکراتی داشته اند ، ارز خود را در این سامانه عرضه کنند و خریداران هم‌می توانند خریداری کنند و قیمت ها در این بازار  براساس مکانیسم عرضه و تقاضا  خواهد بود.


صالح آبادی خاطر نشان کرد: لذا با عمقی که این بازار پیدا می‌کند، می تواند تقاضاهای واقعی که در سطح بازار وجود دارد را به طور مناسب پوشش دهد و در تعادل و آرامش بازار ارز نقش بسزایی داشته باشد.


وی در پایان افزود: پیش بینی من است که با توجه به این امکانی که فراهم شده و طبق گفته خیل عظیمی از صادر کنندگانی که با ما مذاکره کرده اند که در صورت  فراهم شدن این امکان حاضر هستند منابع قابل توجهی را عرضه کنند، این می‌تواند بازار را به آرامش و ثبات بیشتر برساند.


برای پرداخت حقوق بازنشستگان طبق قانون هیات دولت تصمیم‌گیری می‌کند


معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم هم گفت: فروش نفت نسبت به دوره قبل بهتر شده است هم قیمت نفت افزایش داشته و صادرات صعودی بوده و مقداری که روی آب بوده فروخته شده است.


«مسعود میرکاظمی» با تاکید بر اینکه یارانه‌ها به صورت مرتب پرداخت می‌شود، افزود: باید به اعتراضات رسیدگی شود، وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی اطلاعاتی دارد که باید تببین شود لذا اگر اشکال دارد اصلاح و مابه تفاوت به حساب آنها ریخته می‌شود.


وی درباره اتصال به درگاه الکترونیک بیان کرد: همه دستگاه‌ها به درگاه‌های الکترونیک متصل هستند و بخش‌هایی که متصل نیست ادامه دارد و ما خودمان اینکار را ادامه خواهیم داد و کار سنگینی را برای ارتقای سامانه‌ها شروع کردیم.


معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اینکه چه کسی باید درباره حقوق بازنشستگان نظر نهایی را بدهد، تصریح کرد: قوانین می‌گوید هیات دولت باید تصویب کند که اینکار را هم کرده و هیات تطبیق باید نظر کارشناسی به مجلس بدهد هرچند که بین دولت و مجلس جلسات هماهنگی برگزار خواهد شد و براساس مستندات تصمیم‌گیری می‌شود.


میرکاظمی درخصوص برنامه هفتم گفت: هنوز ابلاغ نشده اما جلسات مجمع مجلس و سازمان برنامه و بودجه ادامه دارد البته کار موازی آن در موسسات علمی تحقیقاتی ما شروع شده است.


وی تاکید کرد:  بودجه ۱۴۰۲ باید مبتنی بر این برنامه باشد و حداکثر باید تا شهریور در مجلس تصویب شود و اگر نرسد قانون فعلی باید تمدید شود.


معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بعد ابلاغ سیاست‌های برنامه هفتم بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.


گپ‌وگفت دولتمردان و خبرنگاران درباره «برادران لیلا»، «حقوق بازنشسته‌ها» و «یارانه‌ها»


اتصال دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی هوشمند ضروری است


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اتصال دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی هوشمند گفت: همه دستگاه‌های اجرایی کشور به این امر مکلف شدند و ما زودتر از موعد آن را راه اندازی کردیم که بگویم این کار، شدنی است.


«عیسی زارع پور» گفت: همه دستگاه‌های اجرایی کشور به این امر مکلف شدند و ما زودتر از موعد آن را راه اندازی کردیم که بگویم این کار، شدنی است.


وی افزود: اکنون ۲۰ دستگاه به این‌ پنجره پیوستند؛ منتها دستگاه اصلی ممکن است ۸ نهاد باشد. هرچند دستگاه‌های فرعی هم پای کار آمده‌اند، اما از شما رسانه‌ها به عنوان نمایندگان مردم می‌خواهیم از مسوولان این را مطالبه کنید که این موضوع تا شهریور ماه محقق شود و مردم بتوانند خدمات خود را بدون مراجعه حضوری دریافت کنند.


زارع پور دستگاه‌های اولویت دار را دستگاه های دولتی برشمرد و گفت: از رئیس جمهور تا وزرا و سازمان‌های دولتی برای انجام اینکار اولویت دارند چراکه هرکدام چندین زیرمجموعه دارند، البته در این مدت صداسیما و رسانه ها ورود خوبی به این موضوع داشتند.



گپ‌وگفت دولتمردان و خبرنگاران درباره «برادران لیلا»، «حقوق بازنشسته‌ها» و «یارانه‌ها»


دولت سیزدهم بیشترین تعامل را با مجلس دارد


معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور با بیان این‌که دولت سیزدهم بیشترین تعامل را با مجلس دارد، گفت: انتظار می‌رود در همکاری‌ مجلس و دولت، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب محور قرار گیرد.


«سیدمحمد حسینی»گفت: شخص رئیس جمهور و معاونان وی با نمایندگان مجلس جلسات متعددی در تهران و در جریان سفرهای استانی داشته‌اند و آمار ملاقات‌ها و حضور وزرا در مجلس نسبت به گذشته غیرقابل مقایسه است.


معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور با بیان این که مجلس هم متقابلاً تاکنون تعامل خوبی با دولت داشته، اظهار داشت: مجلس در دوره‌های قبل تا ۱۰ ماه اول کاری دولت حدود ۷ کارت زرد به وزرا داده اما تا الآن از ۱۲ سؤال مطرح شده، فقط در یک مورد نمایندگان قانع نشدند.


حسینی خاطرنشان کرد: روز گذشته هم ۲ سؤال از وزیر بهداشت مطرح شد که سؤال کنندگان قانع شدند و به رأی گذاشته نشد. 


معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور گفت: دولت با مجلس همکاری‌های لازم را دارد اما توقع داریم رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این همکاری‌ها مدنظر و محور باشد.


حسینی افزود: یکی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب این است که مجلس در بررسی‌ها، لوایح را مقدم بر طرح قرار دهد که نمایندگان در بیانیه‌شان عنوان کرده‌اند این تذکر را نصب‌العین قرار می‌دهند و امیدواریم در عمل هم این‌گونه شود.


وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین تأکید کردند که نمایندگان در اجرا دخالت نکنند و مجلس هم اعلام کرده بر اساس رهنمود رهبری این کار را انجام می‌دهد و ما می‌خواهیم این موضوع عملیاتی شود و این‌گونه نباشد که مطرح شود و بعد ببینیم که مسائلی وجود دارد.


حسینی خاطرنشان کرد: گاهی افراد معدودی در طرح سؤالات یا استیضاح وزرا بحث‌ها یا خواسته‌هایی مطرح می‌کنند و مثلاً می‌خواهند انتصابی انجام شود که دخالت در امر اجراست و این را زیبنده مجلس انقلابی نمی‌دانیم.


معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان پیشنهادی برای انتخاب وزیر کار و رفاه اجتماعی مطرح کرده‌اند، گفت: رئیس جمهور بر مشورت با نمایندگان ملت تأکید دارد و ما نظرات پیشنهادی نمایندگان را به اطلاع آیت‌الله رئیسی می‌رسانیم ولی این موضوع جنبه مشورتی دارد و به عنوان دخالت نیست. 


وی خاطرنشان کرد: در نهایت رئیس جمهور باید درباره وزیر جدید تعاون، کار و رفاه تصمیم گیری و معرفی کند و این کار در موعد خودش انجام خواهد شد.


حسینی درباره وضع مالیات در حوزه مسکن با اشاره صحبت‌های روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت و تعامل با مجلس اظهار داشت: این موضوع در کمیسیون ذی‌ربط مطرح می‌شود و آقای خاندوزی توضیحات تخصصی می‌دهد اما هر لایحه‌ای که از دولت تصویب شود، در نهایت پیگیری می‌کنیم که با همکاری نمایندگان تصویب شود.


وی ادامه داد: تأکید دولت این است که مجلس به‌جای طرح‌های متعدد، متنوع و متناقضی که گاهی‌ اوقات مطرح می‌شود، لوایح را اولویت قرار دهد که در وزارتخانه‌ها، کمیسیون‌های تخصصی و در صحن دولت مورد کارشناسی بیشتری قرار گرفته‌اند. 


معاون پارلمانی رئیس‌ جمهور درباره این‌که تعدادی از نمایندگان امضای خود را از استیضاح صمت پس گرفته‌اند، گفت: برگه‌ای که روز گذشته به معاونت پارلمانی ریاست جمهوری داده‌اند ۳۶ نفر اسم داشت؛ البته ما قبلاً هم ۲۲ نفر را داشتیم که تعداد قابل توجهی از این افراد امضاهای خود را پس گرفته‌اند اما روز دوشنبه یعنی بعد از این‌که اعلام شد و ما استیضاح را به کمیسیون صنایع فرستادیم حدود ۱۴ امضا صورت گرفته و اشکالی هم ندارد امضاها اضافه شود.


حسینی افزود: بر اساس اطلاعی که دارم تاکنون ۲۰ نفر از امضاکنندگان طرح استیضاح انصراف داده‌اند؛ یعنی با توضیحاتی که به آنها داده شده، ابهامات‌شان برطرف شده و به همین دلیل هم انصراف داده‌اند.


وی ابراز امیدواری کرد تا اوائل هفته آینده که طرح استیضاح در کمیسیون صنایع مطرح می‌شود، بقیه نمایندگان هم مجاب شوند که اکنون وقت استیضاح نیست و وزیران با تمام توان کار می‌کنند و اقدامات و تلاش‌های آنها قابل مقایسه با گذشته نیست و فضای کشور نیز همدلی بیش از پیش قوا را می‌طلبد.


گپ‌وگفت دولتمردان و خبرنگاران درباره «برادران لیلا»، «حقوق بازنشسته‌ها» و «یارانه‌ها»


«برادران لیلا» مطابق قانون توقیف شد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توقیف فیلم سینمایی برادران لیلا و ممنوع الکار شدن برخی بازیگران این فیلم، گفت:مجموعه افرادی که در این تصمیم‌گیری بودند متفق القول بودند که  این تخلف صورت گرفته است. 


«محمدمهدی اسماعیلی» ادامه داد: مطابق قانون عمل خواهیم کرد. همکاران در سازمان سینمایی بررسی‌های کامل انجام دادند و اصرارم این بود که مُّر قانون رعایت شود.


وی افزود: این بیانیه مبتنی بر این بررسی‌ها بود و مجموعه افرادی که در این تصمیم‌گیری بودند متفق القول بودند که  این تخلف صورت گرفته است. 


وزیر فرهنگ درباره ابلاغیه جدید درباره اجرای گروه‌های نمایشی در تئاتر شهر که ۲۰ درصد فروش را باید به تئاتر شهر بدهند گفت: ابلاغیه آن را بررسی می‌کنم و جلسه بعد نتیجه را اعلام می‌کنم.


پرداخت نقدی یارانه‌ها تا فراهم شدن زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی تداوم خواهد داشت


سخنگوی دولت گفت: درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها تا فراهم شدن زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را پیش بینی کرده است و دولت تلاش می‌کند تا زیر ساخت آن را فراهم شود و تا زمانی که زیر ساخت فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت.


«علی بهادری جهرمی» درباره برنامه دولت برای بهبود تقویت تیم ملی فوتبال گفت: فدراسیون فوتبال متولی آن است اما دولت با توجه به اولویتی که مردم برای آن قائل است از هرگونه حمایتی دریغ نمی‌کند ‌و پیش از این رییس جمهور دستوراتی را به معاون اول خودو وزیر ورزش برای موفقیت تیم اعلام کرد.


وی افزود: تأکید رئیس جمهور این است که بازیکنان و  کادرفنی نباید دغدغه‌ای داشته باشند و تنها فکر آنها موفقیت در جام جهانی باشد.


سخنگوی دولت درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها تا فراهم شدن زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی گفت: قانونگذار روش کالابرگ را پیش بینی کرده است و دولت تلاش می‌کند تا زیر ساخت آن را فراهم شود و تا زمانی که زیر ساخت فراهم نشود، پرداخت یارانه نقدی تداوم خواهد داشت.


بهادری جهرمی درباره معرفی وزیر پیشنهادی جدید تعاون گفت: اطلاع ندارم.


رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در تشریح مصوبات هیأت وزیران گفت: پیرو وعده‌ی رئیس جمهور در سفر به شهرستان‌ ورامین درباره تشکیل فرمانداری ویژه در این منطقه، هیأت دولت موضوع را بررسی و تصویب کرد که بر این اساس وزارت کشور مکلف شد فرمانداری ورامین را به فرمانداری ویژه ارتقا دهد.


وی ادامه داد: همچنین پیش از این دولت لایحه‌ای را به‌منظور اصلاح دو موضوع در بودجه کل کشور به‌صورت دو فوریتی تقدیم مجلس کرده بود که موضوع بحث پیش‌بینی منبع تأمین قیر در لایحه بودجه امسال بود و منابع از منظر دولت قابلیت اعمال نداشت ‌اما به‌منظور حمایت از حوزه‌های راه‌سازی به ویژه شهرداری‌ها در این زمینه پیشنهاد اصلاحی ارسال شده بود.


بهادری جهرمی افزود: همچنین همزمان پیشنهادی به‌منظور کاهش آوار تورمی که در قانون بودجه وجود دارد مبنی بر نحوه محاسبه نرخ حقوق ورودی مطرح شد که دولت پیشنهاد داد حقوق ورودی برخی از کالاها از چهار درصد به یک درصد کاهش یابد اما متأسفانه مجلس با این دو فوریت پیشنهادی دولت موافقت نکرد و لذا کاهش بخشی از آثار تورمی این مصوبه بودجه دولت سلب شده بود.


وی در عین حال یادآور شد که امروز مجدداً در جلسه هیأت دولت پیشنهادهای مجزایی که وزرای نفت و صمت به دولت ارائه کرده بودند بررسی و استدلال‌های مختلف مطرح و نهایتاً مقرر شد ضمن استرداد لایحه قبلی دو لایحه مجزا با قید دو فوریت تقدیم مجلس شود؛ زیرا گمان بر این بود که از سوی وزرا و برخی نقل قول‌ها از سوی نمایندگان مجلس این بود که تجمیع این دو لایحه ممکن است منجر به تصمیم گیری متفاوتی در مجلس شده باشد و بر این اساس به‌طور مجزا این لایحه امروز مورد تصویب قرار گرفت.


گپ‌وگفت دولتمردان و خبرنگاران درباره «برادران لیلا»، «حقوق بازنشسته‌ها» و «یارانه‌ها»


سخنگوی دولت درباره دیگر موضوعات مطرح شده در نشست امروز هیأت وزیران گفت: مطابق گزارشی که از سوی وزیر جهاد و کشاورزی درباره میزان خرید گندم از کشاورزان ارائه شد، تاکنون بیش از سه و نیم میلیون تُن گندم از داخل خریداری شده؛ همچنین با توجه به تصمیمی که پیش از این اتخاذ شده بود، برای جلوگیری از کشتار جوجه‌های یک روزه، شش و نیم میلیون تُن جوجه یک روزه بین روستاییان عزیز به‌صورت رایگان توزیع شده است که وزارت جهاد در حال پیگیری مراحل واکسیناسیون هست.


بهادری جهرمی آیین نامه اجرایی مربوط به قانون مالیات واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای گران‌قیمت را از دیگر مصوبات جلسه امروز هیأت دولت عنوان کرد و توضیح داد: یکی از اولویت‌های دولت، فوریت و تسریع در تصویب آیین نامه‌های تکلیفی است که مجلس اجرای آن را بر عهده دولت گذاشته و بر این اساس این آیین نامه‌ها باسرعت بیشتری در دستور کار است.



آی‌پی شما:


مرورگر شما: