ارتش صهیونیستی گرفتار در هزارتوی تونل ها

«در تاریخ جنگ‌های زیرزمینی تا امروز هیچ مدافعی نتوانسته چند ماه را در تونل سپری کند. حفر تونل‌ها، استفاده نوآورانه حماس از آن‌ها و بقای چندماهه جنبش مقاومت فلسطین در زیر زمین در تاریخ بی‌سابقه است.»


به گزارش ایسنا، نشریه فارن پالسی در گزارشی درباره دشواری‌های رژیم صهیونیستی در خنثی‌سازی شبکه پیچیده تونل‌های حماس نوشته است: در ۱۰ هفته گذشته نیروهای اسرائیلی مشغول شناسایی و ترسیم نقشه شبکه پیچیده تونل‌های حماس بوده‌اند؛ تونل‌هایی که حماس آن‌ها را در دو دهه گذشته ساخته و تکمیل کرده است.


به گزارش این نشریه، این شبکه تونلی – که نیروهای حماس از آن برای پنهان‌شدن، نگهداری اسرا، طرح‌ریزی عملیات‌ها، ذخیره تسلیحات و کمین برای نظامیان صهیونیست استفاده می‌کنند – بخش مهمی از زیرساخت‌های نظامی حماس هستند و به نظر می‌رسد که به بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف رژیم صهیونیستی در این جنگ بدل شده‌اند. تل‌آویو برای کاهش چشمگیر قدرت حماس و پیشگیری از حملاتی مانند عملیات طوفان الاقصی، باید این تونل‌ها را شناسایی و نابود کند، اما با گذشت ۱۰ هفته، این کار برای رژیم صهیونیستی بسیار دشوار نموده است.


تونل‌ها همواره در جنگ مشکل‌ساز هستند. در جنگ جهانی اول، تعداد زیادی از سربازان انگلیسی در تلاش برای نابودکردن مواضع زیرزمینی ارتش آلمان جان خود را از دست دادند. سال‌ها بعد نیز آمریکا در مقابله با تونل‌ها در ویتنام، افغانستان و عراق با مشکل مواجه شد.


ارتش‌های جهان در مواجهه با تهدیدات زیرزمینی اغلب از قدرتمندترین سلاح‌های خود استفاده کرده‌اند؛ از جمله بمب‌افکن «بی-۵۲»، شعله‌افکن، تسلیحات گرمافشاری، بمب‌های سنگرشکن و دیگر موشک‌های نقطه‌زن. بااین‌وجود، این اقدامات اغلب به نتیجه مطلوبی در نابودکردن کارکرد تونل‌ها منجر نشده‌اند.


در گزارش فارن پالسی آمده است، اسرائیل این درس را به شیوه‌ای دشوار آموخت. در ۲۰۱۴ کشف تونل‌هایی از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی میزان بالای تهدید این تونل‌ها را به اسرائیل نشان داد.


حمله رژیم صهیونیستی به حماس در آن سال نخستین جنگ قرن ۲۱ بود که در آن تونل‌های زیرزمینی نقش پررنگی بازی کرد و بعدها در جنگ داخلی سوریه نیز تاثیرگذار ظاهر شد. تل‌آویو در آن زمان دریافت که تونل‌ها می‌توانند برای انتقال اسرا، نفوذ به عمق مواضع رژیم صهیونیستی و اجرای حملات شدید مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود، رژیم صهیونیستی اگر هم تلاشی برای مقابله با تونل‌ها داشت، بیشتر بر تونل‌هایی متمرکز بود که از نوار غزه به مواضع این رژیم در فلسطین اشغالی کشیده می‌شدند. رژیم اشغالگر به‌کلی از شبکه گسترده تونل‌هایی که در زیر نوار غزه در حال گسترش بود، غافل ماند.


در پی جنگ ۲۰۱۴، رژیم صهیونیستی یک رویکرد راهبردی‌تر اتخاذ کرده و تلاش‌های خود را افزایش داد. این رژیم یگان‌هایی با تخصص عملیات‌های زیرزمینی آموزش داد و با استفاده از یگان‌های سیار و تحقیقات گسترده، شناسایی تونل‌های در حال حفر را پیشرفته‌تر کرد.


در نتیجه، ارتش رژیم صهیونیستی جنگ کنونی را با توانایی‌های نظامی در شناسایی، ترسیم نقشه و نابودی تونل‌های حماس آغاز کرد؛ اما این توانایی نه مانع حماس در حفر تونل‌ها شد و نه از خطرات نبرد در فضای زیر زمین کاست. حتی پیشرفته‌ترین یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی هم در دام تله‌های حماس در تونل‌ها افتاده و متحمل تلفات سنگین شده‌اند.


این یگان‌ها همچنین با نسل جدیدی از تونل‌ها مواجه شده‌اند. ساختارهای ابتدایی تونل‌های حماس در دهه ۲۰۰۰ با الوارهای چوب تقویت شده بودند؛ اما حالا شبکه تونلی حماس در عمق و با مقاومت بیشتر ساخته شده‌اند. حماس در ساخت آن‌ها از ماشین‌آلات حفاری غیرنظامی پیشرفته استفاده کرده و توان زیرزمینی خود را به میزان زیادی ارتقا داده است.


در گزارش فارن پالسی آمده است: جنگ کنونی غزه نشان داده که تمرکز حماس بر گسترش تونل‌ها ثمربخش بوده است. در تاریخ جنگ‌های زیرزمینی تا امروز هیچ مدافعی نتوانسته چند ماه را در تونل سپری کند. حفر تونل‌ها، استفاده نوآورانه حماس از آن‌ها و بقای چندماهه جنبش مقاومت فلسطین در این تونل‌ها در تاریخ بی‌سابقه است.


شناسایی تونل‌ها، خنثی کردن تله‌های حماس در ورودی آن‌ها و اجتناب از حملات غیرمنتظره حماس، موجب شده تا پیشروی رژیم صهیونیستی با سرعت کمی انجام شود.


فارن پالسی می‌نویسد: تونل‌ها سربازان را مضطرب کرده، تلفات را بسیار افزایش داده و احتمال پیروزی را (برای نظامیان اسرائیلی) کم کرده است.


در ادامه این گزارش آمده است که نابودی کامل شبکه تونلی حماس برای رژیم صهیونیستی غیرممکن بوده و اگر تل‌آویو بتواند دو سوم این تونل‌ها را نابود کند، این خود یک پیروزی محسوب می‌شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *