راهنمای سفر به قشم جزیره دره ستارگان و جنگل های حرا

جزیره بزرگ و زیبای قشم مقصد زمستانی زیبایی است که برای اغلب گردشگران جذابیت بالایی دارد. بهترین زمان سفر به قشم فصل زمستان است. چگونه برویم، چه جاهایی را ببینیم، چه چیزی بخوریم و چه سوغاتی بخریم را در این مطلب بخوانید.


جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج‌فارس است. قشم از جزایر استان هرمزگان است که در تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره طبیعت بکر و زیبایی دارد و مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است. اگر در پی سفر زمستانی هستید، قشم بدون شک یکی از بهترین‌هاست. چطور به قشم برویم؟ کجا بمانیم؟ چه جاهایی را ببینیم؟ چه بخوریم و سوغاتی چه بخریم را در این مطلب بخوانید.


کی برویم؟


بهترین زمانی که گردشگران برای رفتن به قشم انتخاب می‌کنند ماه زمستان، به خصوص دی و بهمن ماه است. هوای جزیره قشم که در جنوب کشور و در میان آب‌های خلیج‌فارس قرار دارد، گرم و مرطوب است و در ماه‌های تیر تا شهریور تا ۴۶ درجه هم پیش می‌رود. بهترین وضعیت جوی در ماه زمستان با دمای حدود ۱۶ درجه است که فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار در جزیره است.


چطور برویم؟


پرواز: از آنجایی که اغلب مسافران سعی می‌کنند هزینه مسافرت خود را مدیریت کنند، سفر با هواپیما برای هر نفر برای رفت و برگشت در کم‌ترین حالت ۷۰۰ هزار تومن و تا یک و نیم میلیون تومان در خواهد آمد و می‌توانید برای مدیریت هزینه، برگشت خود را به پرواز اختصاص دهید. اما در حالت کلی گزینه مقرون به صرفه‌ای برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر محسوب نمی‌شود.


ماشین: قشم جزیره بزرگی است و داشتن ماشین برای گشت‌وگذار در آن مزیت محسوب می‌شود. رانندگی تهران تا بندرعباس حدود ۱۵ ساعت است. همچنین شما هم می‌توانید ماشین خود را با قطار به بندرعباس و سپس بندر پل منتقل کنید و یا از جاده‌ها به سمت جنوب (بندر پل) حرکت کنید.  با معطلی دو ساعته که هزینه آن به صرفه است، می‌توانید ماشین خود را به بندر منتقل کنید.


قطار: قطار از امن‌ترین راه‌ها برای رفتن به قشم است که پیشنهاد ما به جای اتوبوس است. به طور تقریبی قطار از تهران به بندرعباس، حدود ۱۹ ساعت در راه خواهد بود و بنابراین بهترین راه رفتن هنگام عصر است که شب را استراحت کنید. هزینه قطار برای هر نفر از تهران به بندرعباس حدود ۱۸۰ هزار تومان است. بنابراین رفت و برگشت با قطار حدود ۳۶۰ هزار تومان برای هر نفر هزینه بر خواهد داشت که هزینه اسکله به آن اضافه می‌شود.



کجا بمانیم؟


آپارتمان و سوییت ارزان در سایت‌های معتبر یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانیم برای سفر به قشم انتخاب کنیم. همچنین قشم هتل هایی دارد که در بسیاری از مواقع می‌توانید با هزینه مناسب آن را رزرو کنید. اگر اهل گشت‌وگذار به شیوه مردم مناطق هستید، از اقامت‌ در خانه‌های بوم‌گردی غافل نشوید.


جاذبه‌های گردشگری قشم کدام‌اند؟


دره ستارگان: در فاصله ۵ کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قشم، دره ستارگان بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد و باران و رگبارها به وجود آماده است. قدمت این دره به ۲ میلیون سال می‌رسد. شب‌های این منطقه زیبا و دیدنی است.


غار خربس: این غار در ۱۰ کیلومتری قشم قرار دارد و بسیار دیدنی است. بومی‌ها از این غارها برای پناه گرفتن استفاده می‌کردند. اگر به قشم سفر می‌کنید سری به این غارها که در فاصله نزدیکی از قشم قرار دارند بزنید.


جنگل‌های حرا: جنگل‌های حرا در ۷۰ کیلومتری قشم قرار دارد. درختان حرا در طی شبانه روز تنها به مدت ۶ تا ۷ ساعت نمایان هستند. در زمان مد (بالا آمدن آب دریا) به حالت شناور هستند و تا شاخه به زیر آب فرو می‌روند. برای بازدید از این جنگل زیبا، مسیری جز راه آبی وجود ندارد.



تنگه چاهکوه: یکی از شگفت‌آورترین لحظاتی که در قشم خواهید گذراند، احتمالاً در تنگه چاهکوه زیبا باشد. این تنگه در ۷۰ کیلومتری قشم قرار دارد. شیارها و حفره‌های این تنگه بر اثر آب باران، باد و بارش‌های سیل آسا و فرسایش خاک ایجاد شدند که اشکال هندسی بسیار زیبایی را ایجاد کرده‌اند.


غار نمکدان: غار نمکی قشم در فاصله ۱۰۰ کیلومتری آن قرار دارد. این غار طولانی‌ترین غار نمکی جهان نامیده می‌شود. شکل مخروطی این غار که به شکل نمکدان است، علاوه بر نمکی بودن آن‌جا، علت نام‌ نهادن غار نمکدان بر آن است.


قلعه پرتغالی‌ها: از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی قشم به این قلعه می‌توان اشاره کرد. این قلعه در ضلع شمالی جزیره قشم و توسط دریانوردی پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک، در سال ۱۵۰۷ بنا شده است. این قلعه از سیطره ۱۱۰ ساله پرتغالی‌ها بر منطقه خلیج‌فارس روایت می‌کند.


علاوه بر این موارد، بندر لافت، چشمه‌های آب معدنی، تنگ عالی، بام قشم، دره تندیس‌ها و کلات هم از دیدنی‌های قشم به شمار می‌رود.



چه بخوریم؟


برای اغلب مسافران چشیدن طعم و عطر غذاهای محلی یک منطقه بسیار جذاب است و بخشی از اهداف سفر بسیاری از اهالی سفر خوانده می‌شود. نان تُمُشی محلی، نام مخصوص منطقه قشم است که نان همراه با سس مهیاوه و تخم‌مرغ و پنیر می‌پزد. یکی از غذاهای مشهور قشم کلمبا است که ترکیبی از ماهی، گندم و سبزی است. زیبون که غذای رسمی قشم به شمار می‌رود از ترکیب سیب‌زمینی گوجه ماهی و برنج درست می‌شود. در قشم ماهی کبابی مرسوم است که بیشتر از جنس سرخو و سنگسر است. هواری ماهی یا ماهی پلو مخلوطی از ماهی و سبزیجات معطر است که با پلو سرو می‌شود. در این نوع غذا از ماهی هوور استفاده می‌شود.



در این زمینه بخوانید:



برنج دیشو یکی از غذاهای پرطرفدار قشم است که آب برنج را با شیره خرما مخلوط می‌کنند و نوعی پلو شیرین به دست می‌آورند که با ماهی شرخ شده می‌خورند. هواری چکومیگ یا پلو بچه میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند و خشک شده آن را به بازار می‌آورند. این نوع غذا با چیزی شبیه به عدس‌پلو سرو می‌شود. همچنین آوازه کباب بز قشم نیز سال‌هاست به گوش می‌رسد. چاردویی یکی دیگر از غذاهایی است که ارزش امتحان کردن دارد. چاردویی مخلوط ماهی یا گوشت قرمز و سبزیجات معطر و تخم مرغ با برنج است که دم می‌کشد و آماده خوردن می‌شود. مخلوط سیب‌زمینی و تمبر هندی، تخم مرغ و هل؛ باید طعم جالبی باشد که آن را در قشم، به نام حلا یا کاتوغ تخم‌مرغ پید ا می‌کنید. کاتوخ سور پیاز مخلوطی از ماهی شور، سیب زمینی و ادویه و تمبر هندی است که مزه چشیدنی دارد. در آخر پیشنهاد می‌کنیم میگو سوخاری‌های قشم را از دست ندهید. برخی غذاهای محلی مانند خورش قلیه‌ماهی، هَوآری ماهی، هَوآری مرغ، هَوآری گوشت، پودنی، مهیاوه، کلمبا، زیبون، موفلک، عنکاس، دوپیازه میگو، قلیه تخم مرغ، و کاتوغ یا حلا ماهی در رستوران‌ها هم پیدا می‌شود و می‌توانید آن را امتحان کنید.


نوشیدنی مخصوص قشم چایی شیر نام دارد که ترکیبی از شیر، چای، هل، میخک، چوب دارچین، آب و عسل است و در سفره‌خانه‌های شهر پیدا می‌شود.



سوغاتی چه بخریم؟


شما می‌توانید تُمُشی محلی و مهیاوه تهیه کنید. همچنین صنایع دستی قشم با سنگ‌ها و صدف‌ها، لباس‌های سنی، گلیم و پارچه هم گزینه‌های مناسبی به حساب می‌روند. بازارهای قشم یکی از مراکز گردشگریان به شمار می‌روند و شما می‌توانید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که زمانی را هم در این بازارها بگذرانید. بازار درگهان بیست دقیقه‌ با قشم فاصله دارد و می‌توانید از این بازار قدیمی قشم لذت ببرید. همچنین خرما، کیک هلر، ادویه‌جات و پوشاک نیز از علایق گردشگران به قشم به شمار می‌رود.


میگوپلو از آن غذاهایی است که حتی اگر غذاهای دریایی را دوست نداشته باشید، نمی‌توان از آن بگذرید.


برای آن‌ها که اهل ماجراجویی هستند، کم نیستند جاهایی که بتوان سراغشان رفت.